Sammenhengende håndskrift gir best læring
Sammen med lærebokforfatter Hanne Solem har Ida Nygaard og Kristin Hide mangeårig felles bakgrunn fra forlagsbransjen. Da Kristin var ansatt i GAN Aschehoug og drev med læremiddelutvikling, var hun redaktør på Hannes utgivelser og brukte Ida som grafisk designer.
Et felles engasjement for å styrke håndskrift og sammenhengende skrift i skolen er bakgrunnen for at de tre har valgt å utvikle Håndskriftserien.
Hanne Solem – forfatter
Hanne Solem har lang og bred erfaring som lærer og språk- og leseveileder. I skole-Norge er hun svært godt kjent som forfatter av en rekke lærebøker i norsk og matematikk for GAN Forlag, senere GAN Aschehoug / Aschehoug.
Hanne Solem har blant annet skrevet de populære seriene Leseforståelse, Skriveforståelse og Ukas ord. Hun er også forfatter av et utall bøker i BOKBUSSEN, en serie på 180 småbøker til bruk i leseopplæringen. Her var Kristin redaktør, og Ida grafisk designer.
Håndskriftserien
Når Hanne Solem denne gangen satser på arbeidsbøker i håndskrift, er dette ut fra erfaringer og tilbakemeldinger fra lærere. Selv om det ifølge læreplanen ikke lenger er krav om å mestre sammenhengende skrift, gjelder fortsatt kravet om å mestre en funksjonell håndskrift. Vi vet at sammenhengende skrift er mer funksjonell. Skrivemåten setter seg bedre i hånden, den gir skriften flyt, den gjør det mindre slitsomt for elevene å skrive, de skriver raskere, og ikke minst; når skriften sitter, kan elevene fokusere på andre elementer ved skrivingen: innholdet. Dessuten utvikler elevene en personlig skrift.
Alt dette, i tillegg til at vi vet at håndskrift forsterker læringsprosessen, tydeliggjør behovet for opplæring i en funksjonell, sammenhengende skrift. Denne opplæringen kan oppleves som krevende for mange lærere, som kanskje er usikre på både metode og selve skrivemåten.
Håndskriftserien er derfor et viktig og nyttig hjelpemiddel, enten man velger stavskrift eller løkkeskrift. Det ser ikke ut til at valget mellom de to er avgjørende for hvor gode elevene blir til å skrive. Det er ingen forskjell på funksjonaliteten, altså hvor fort, pent og lesbart elevene skriver. Det rette blir da å ta et valg som læreren selv er fortrolig med. Håndskriftserien utgis derfor i to versjoner, stavskrift og løkkeskrift. Begge utgavene foreligger på både bokmål og nynorsk.
Ida Nygaard – designer og forlegger
Da Ida Nygaard ble spurt om å håndtegne tekst til et læreverk i håndskriftopplæring for noen år tilbake, tenkte hun: «Det må da finnes en font …». Men det fantes på det tidspunktet ikke en font i god kvalitet som framstilte de sammenhengende bokstavene slik de blir lært bort på norske skoler. «Vel, da lager jeg en font, da!» Slik ble «Norsk skoleskrift» med utgaver for stavskrift og løkkeskrift til. Senere har det også blitt laget varianter med enklere utgave av de store bokstavene.
Ida har videre bidratt til det internasjonale prosjektet som har kartlagt håndskriftopplæring verden over, Primarium. Fontene er brukt i Store norske leksikon som illustrasjon på hvordan håndskrift læres bort i norsk skole.
Ida er utdannet typograf og jobber som grafisk designer. I 2004 etablerte hun Nygaard Design, som holder til i trivelige lokaler på Vålerenga i Oslo. Hun elsker bøker og har lang erfaring med formgiving av lærebøker, og brenner for god design og typografi. Ida er også eier av Nygaard Forlag, som har gitt ut Håndskriftserien.
Kristin Hide – redaktør og språkperson
Kristin har mange års erfaring som forlagsredaktør med ansvar for hele løpet i hvert prosjekt. Nå driver hun eget firma hvor hun tilbyr tjenester som redaktør, manuskonsulent, språkvasker og korrekturleser.
Kristin er redaktør på sakprosabøker for voksne, og på bøker for barn. I tillegg er hun språkvasker og korrekturleser på alle mulige typer manus.
Etter å ha vært i forlagsbransjen i så mange år, har hun nå en arbeidshverdag hvor hun bruker kompetansen sin i en friere rolle, og på en større bredde av sjangre. Og ekstrabonusen er alle de hyggelige forfatterne hun får samarbeide med.